Volvo P1800 E

Voor een onvergetelijke dag!

Deze klassieke Volvo P1800 E is sinds 2019 in ons bezit.
Na lang zoeken hebben we deze bijzondere P1800 aan de collectie kunnen toevoegen. De bijzonder chique kleurcombinatie van gebroken wit met een Bordeaux-rood leder interieur in combinatie met de chromen spaakwielen maakt deze auto tot een perfecte trouwauto. De foto’s zeggen genoeg… We zijn zelf zeer enthousiast over deze auto! Een auto met de perfecte looks en rijdt ook nog eens super!

Huur deze auto!

Prijs

€350,- per dag. 

Deze prijs is exclusief de verreden brandstof en eventueel bijkomende kosten. 100 km. vrij.

Specificaties

Verhuur: zelf rijden
Model: P1800 E
Kleur: wit
Bouwjaar: 1971
Gewicht: 1128 kilogram
Vermogen: 1986cc, 130pk
Transmissie: 4 versnellingen met overdrive, handgeschakeld

Bekijk ook onze andere auto’s

Geschiedenis

De Volvo P1800 was de coupésportauto, gebouwd tussen 1961 en 1972 door de Zweedse autofabrikant Volvo.

Het model werd in 1961 ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua. Dit was het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt. Het eerste model, de P1900, was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de P1800 niet weer zou maken.
Een witte 1800 S met het kenteken ST 1 werd in de jaren zestig gebruikt in de succesvolle tv-serie The Saint met in de hoofdrol Roger Moore als Simon Templar.

Productie

De productie van de P1800 begon in 1961. Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De eindmontage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich (Engeland). Er zijn maar ± 6.000 auto’s bij Jensen geproduceerd omdat Volvo besloot het contract met Jensen te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen, vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk. De assemblage werd overgeheveld naar Volvo’s eigen fabriek in Lundby (Göteborg) maar de carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo’s fabriek in Olofström. De typeaanduiding werd dan aangepast door de letter S van “Svenska” (Zweeds) toe te voegen, terwijl de ‘P’ kwam te vervallen: de P1800 werd dus 1800 S. In augustus 1969 werd de motor voorzien van D-Jetronic benzine-inspuiting vervaardigd door Bosch en vanaf dat moment heette de auto 1800 E. („E” voor: Electronic Injection)

De P1800 ES

In 1971 wordt de coupé hertekend door Jan Wilsgaard en als Volvo 1800 ES in productie genomen. Deze is maar twee jaar gemaakt (1972-73) in een oplage van 8077 stuks en veelal geëxporteerd naar de Verenigde Staten.
De carrosserievorm van de Combi-Coupé leek wel sterk op de in 1968 in productie gekomen Reliant Scimitar GTE. Vanwege de lange achterzijruiten en de glazen “achterdeur” wordt de ES ook wel “Sneeuwwitjes doodskist” genoemd. Hoe tijdloos dit ontwerp was mag blijken uit het feit dat de in 1985 getekende Volvo 480 ES en de, in 2006 uitgebrachte, Volvo C30, aan de achterzijde duidelijk herkenbare stijlelementen vertonen van de 1800 ES.

Motoren

Voor P1800 werd gebruikgemaakt van onderdelen van het succesvolle Amazon-model. De motoren, versnellingsbakken en wielophanging van de Amazon werden vrijwel ongewijzigd overgenomen en toegepast in de P1800. Dit maakte deze Volvo niet tot de snelste sportwagen in zijn klasse maar gaf hem wel de betrouwbaarheid van de Amazon.

Het onderscheid in vermogen van de B- en E-motoren wordt in hoofdzaak bereikt door de toepassing van twee carburateurs of brandstofinspuiting, andere nokkenassen en het verschil in de compressieverhouding.
Alle motoren zijn vloeistofgekoelde, 4 cilinder-lijnmotoren voorzien van kopkleppen, bediend door een onderliggende nokkenas door middel van stoterstangen.