Volvo Amazon 122 S

Voor een onvergetelijke dag!

Deze Volvo Amazon is sinds eind 2016 in ons bezit.
Een statige, ruime vierdeurs auto in een mooie oudblauwe kleur. Zeer geschikt als trouwauto. Te huur zowel met als zonder chauffeur. Ook is het mogelijk om bv een familielid te laten rijden! Maar ook een lekkere auto voor een tourrit met z’n tweetjes of met z’n vieren.

Huur deze auto!

Prijs

€215,- per dag. 

Deze prijs is exclusief de verreden brandstof en eventueel bijkomende kosten. 100 km. vrij.

Specificaties

Verhuur: zelf rijden of met chauffeur
Model: P122S (vierdeurs)
Kleur: oudblauw
Bouwjaar: 1966
Gewicht: 1071 kilogram
Vermogen: 1986cc, 82pk
Transmissie: 4 versnellingen, handgeschakeld

Bekijk ook onze andere auto’s

Geschiedenis

De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard en werd voorgesteld aan het publiek op 1 september 1956, maar de levering kwam pas op gang in maart 1957. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV444, maar bleek daarvoor te duur. De PV444 had een reputatie als goedkope “volksauto” en werd daarom vervangen door een “tussenmodel”, de PV544. In oktober 1965 verscheen de “Favorit”, een “uitgeklede versie” van de Amazon, die uiteindelijk alsnog de PV544 zou vervangen.

Passieve veiligheid stond (en staat nog altijd) hoog in het vaandel bij Volvo en de Amazon was, samen met de PV544, een van de eerste auto’s die standaard geleverd werd met 3-puntsveiligheidsgordels en een bekleed dashboard. De auto staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt. De productie werd beëindigd in 1970 en het model werd opgevolgd door de Volvo 140-serie. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen, alsmede de gemodificeerde bodemplaat, gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.

Naam, modellen en type(n)

Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. De auto’s, die bestemd waren voor de export, werden daarom officieel door de fabriek aangeduid met drie model-nummers, P120, P130 en P220, die leverbaar waren in 4 verschillende uitvoering-nummers, 121, 122S, 123GT en ‘Favorit’. In de praktijk bleken de bovenstaande typeaanduidingen omslachtig en werden deze auto’s door het publiek wereldwijd gewoon resp. Amazon en Amazon Kombi genoemd, de “rechten” van Kreidler ten spijt. Bovenstaand kan een wat verwarrend beeld geven omdat de uitvoeringnummers niet per definitie gekoppeld zijn aan de modelnummers, maar er wel op lijken. Daartoe hieronder een verduidelijking van de gevoerde modellen, en de leverbare uitvoeringen.

Techniek

De 121 basisversie kwam uit met een B16-motor. Na 1961 werd dit een B18-motor.
De 122S die in 1959 uitkwam, is voorzien van dubbele carburateurs en is feitelijk een “opgevoerde” 121.
De 123GT heeft een B18B-motor en is standaard onder meer voorzien van een aan de versnellingsbak gemonteerde extra versnelling, een zogenaamde overdrive die elektrohydraulisch geschakeld wordt. Deze overdrive wordt geproduceerd door de firma Laycock de Normanville uit Engeland.
Het onderscheid in vermogen van de A-, B- en D-motoren wordt in hoofdzaak bereikt door de toepassing van 1 of 2 carburateurs, andere nokkenassen en het verschil in de compressieverhouding.